donderdag 9 mei 2024

Dag 9: Van Uyuni naar Colcha "K" en de veelkleurige lagunes met de flamingos.

Uyuni op een donderdagochtend.
Bij het opstaan om 7 uur hadden we (buiten) een temperatuur van 2°. Het klimaat in Bolivia is heel  verschillend tussen de verschillende streken. Maar de helder blauwe lucht deed het beste verhopen op een mooie aangename dag. Maar de strakke wind maakt dat men een koude gevoel ervaarde, lager dan de aangegeven temperatuur.
Hotel Samay Wasi te Uyuni.
Uyuni, het hotel.
Wegens een ongeval met een taxi, had onze lokale gids Sergio, een controle nodig in het hospitaal. Dit werd dan opgelost door een vervanger, de zoon van één van onze 5 terreinwagens, Kevin. Om 9.30 uur zijn we dan vertrokken met 5 terreinwagens naar het treinenkerkhof. De volgende 3 dagen hebben we geen autobus meer ter beschikking, maar we vervolgen de rondreis door Bolivia met terreinwagens.
Met deze 5 terreinwagens in het uiterste zuiden van Bolivia rondgereden.
Cementerio de trenes.
Niet ver van Uyuni bevindt zich het 'treinenkerkhof'. Dit dateert uit de jaren 40, toen de mijnbouwindustrie begon terug te lopen en de treinen die de mineralen vervoerden langzaam werden afgeschreven. Het is nu een wat naargeestige plek geworden, waar een groot aantal locomotieven en treinwagons staat weg te roesten, ten prooi aan het dikwijls gure weer van de hoogvlakte.
Treinenkerkhof met historische stoomlocomotieven en wagons.
Treinen zijn flink aan het roesten. Al het zout uit de omgeving is hier mede verantwoordelijk voor.
Oude locomotieven waarmee ooit het zilvererts vervoerd werd.
Naar San Cristobal.
Het treinenkerkhof is gelegen op een hoogte van 3650 meter hoogte, en waar er een strakke wind blies. We vertrekken er om 10:30 uur richting San Cristobal, over baan 5.  Deze plaats is gelegen in de hooglanden van Bolivia, en bevindt zich op 3.775 m boven zeeniveau. De oorspronkelijke stad werd verplaatst naar een nieuwe, deze, locatie om grootschalige exploitatie van de San-Cristobal-mijn mogelijk te maken. Op deze nieuwe plaats werd de stad uitgerust met basisvoorzieningen en werd de oude kerk naar de nieuwe locatie verplaatst.
Lama's komen op de baan gelopen.
Te San Cristobal.
Kerk van San Cristobal.
Hilda is jarig.
Het is in een restaurant te San Cristobal dat we de middaglunch nemen. Door de reisorganisatie werd er een taart geschonken aan de jarige Hilda. Ze viert vandaag haar zoveelste verjaardag.
Met Hilda aan de verjaardagstaart.
Na deze aangename verassing vervolgen we onze weg naar de lagunes verder diep in het zuiden van Bolivia. Maar op deze route zijn er fantastische grillige en unieke rotsformaties gevormd. Dit door de stevige wind die in miljoenen jaren prachtige rotsformaties gevormd werden.
Tussen schitterende unieke rotsformaties.
Lagunas van Capana, Hedionda, Chiarcota, Honda en Ramaditas.
Na een tocht van 210 km door een onmetelijk landschap, komen we aan de eerste laguna: de Capana laguna. Hier zien we vooral de James flamingos. De vogels lijken ons niet te deren en zoeken onverstoord naar voedsel..
Laguna van Capana, met de James flamingos.
Het landschap oogt rustig en vredig, paradijselijk bijna.
James flamingos in de lagoon.
Enkele kilometers verder is er de Hedionda laguna. De laguna Hedionda, 'Stinkende laguna' wordt zo genoemd omdat deze veel zwavel en borax bevat. Er houden zich veel flamingo's en andere vogels op. Het waterniveau van de lagunes is schrikbarend aan het dalen vanwege de grote droogte van de afgelopen jaren.
De lagunes trekken grote hoeveelheden flamingo's aan.
De laguna Chiarkota herbergt naast de James, ook de Chileense flamingo's. We stoppen ook nog bij de Honda laguna en de Ramaditas laguna. Allemaal in een schitterende omgeving. De strakke wind maakt deel uit van de charme.

Moeilijke wegen leiden naar de mooiste bestemmingen.
Honda laguna
We rijden door een filmisch landschap, met een decor dat overweldigend is door de majestueuze omgeving.
Vizcacha, leeft in deze Andes gebieden.
Logies.
Na een rit van 260 km komen we om 19:00 uur toe in het 'Tayka ecologisch hotel', in de plats Colcha "K". Het is volledig gemaakt uit rotsblokken. Er blaast een stevige wind, waarbij de temperatuur naar het vriespunt nijgt. Het ligt op een hoogte van 4.540 meter boven zeespiegel. Hotel 'Tayka del Desierto' is gelegen aan de rand van dei indrukwekkende Siloli-woestijn en is het ideale vertrekpunt voor ons bezoek aan enkele surrealistische rotsformaties in de omgeving. Hierbij de bekende Arbol de Piedra. We verblijven in kleine, maar comfortabele kamers. We boeten in aan luxe, maar de beloning is groot.
Tayka, een rotsblokken hotel.
Parcours dag 9: Van Uyuni naar Colcha "K" Tayka rotsblokkenhotel- 260 km.